zondag, januari 28, 2007

haar boeleke heeft mijn smoeleke


Vorige vrijdag met David naar het Echt Antwaarps Theater geweest. Voorstelling van het moment: Haar boeleke heeft mijn smoeleke. Heb ik mij geamuseerd? Absoluut!! Eerlijk waar.
Ok, bij het Toneelhuis of het NTG zal je zelden deze vorm van Theater kunnen gaan bekijken en juist daarom spreekt De Ridder en Co al jaar en dag een groot en breed publiek aan van toneelliefhebers die simpelweg een avondje ongegeneerd willen lachen. Het knopje hoeft niet aan te staan. Maar die stond toch al de hele week op 'on'. Zalig om het es af te zetten.
En de zaal zat vol. En gisteren zat die ook vol en vandaag ook en de volgende dagen van 'tzelfde. Voor honderden theatergezelschappen in Vlaanderen is deze opkomst alleen al een natte droom. En dan zwijg ik nog van de reacties tijdens en na de voorstelling. Menig acteur zou hier prompt een dikke nek van krijgen en zich de grote entertainer wanen. Behalve Sven, Patrick, Ruud, Anke, Vicky, ... Neen die gaan na de voorstelling gewoon, ongegeneerd, in het stampvolle cafe bij hun publiek aan tafel een pintje drinken en vragen hoe ze het vonden. En iedereen vond het weer es fantastisch.
Er wachten me de komende maanden nog een paar andere toneelstukken waarvan ik nu weet dat ze de moeite gaan zijn. Van The Lieutenant of Inishmore in het Toneelhuis heb ik van mijn toneelvrienden geweldige dingen gehoord en 'De Kempvader - Kleine Tony' zal ook de moeite zijn.
Toch weet ik nu al dat ik de volgende vertoning van het EAT "den dubbele sloef" niet zal missen.

Als je zelf es gaat en je zit in 't cafe en Sven De Ridder passeert je, vraag em dan es of hij niet toevallig geïnteresseerd is in filmmuziek of in de film uit de jaren 80. Moet je doen. Je weet niet wat er dan gebeurt. Probeer alleen niet slimmer te wezen.Want: 'al zedde ne stoot,ge gaat toch in den boot'.

Geen opmerkingen: