woensdag, juni 20, 2007

De Weg - Cormac McCarthy

Voor ik in slaap viel fantaseerde ik als kind graag over een situatie waarin alles rondom mij totaal verloren en kapot was en dat het enige wat ik had een deken was waaronder ik, in een portiek van een verlaten herenhuis, kon schuilen terwijl de regen en de barre koude op mijn lichaam sloeg. Het gaf me troost dat ik veilig en in een warm bed lag.

Die fantasie heb ik deze week een paar keer mogen herbeleven tijdens het lezen van 'De Weg'van Cormac McCarthy.
'De Weg' beschrijft het verhaal van een man en zijn zoon die op weg naar (n)ergens in een volledig verwoeste wereld proberen te overleven van honger en 'de slechten'. Het is een liefdesverhaal tussen vader en zoon, een zoektocht naar eten, een beschrijving van een landschap na een (?)nucleaire catastrofe met fantastische zinnen en onvergetelijke paragrafen.

Hij liep naar buiten het grijze licht in en bleef staan en in een kortstondig ogenblik zag hij de absolute waarheid van de wereld. De koude, niet-aflatende kringloop van een aarde die zonder testament was gestorven. Onverzoenlijke duisternis. De blinde bijzonnen in hun baan. De verpletterende leegte van het heelal. En ergens twee opgejaagde dieren trillen als de vos in zijn schuilplaats. Geleende tijd in een geleende wereld en geleende ogen om dit alles te bewenen.

Het boek moet herlezen worden, liefst in de oorspronkelijke taal.

Vrolijk wordt een mens er niet van. Maar ja, met welke boeken van McCarthy wordt je wel zo blij dat je in huis zou kunnen pissen. En dan te denken dat de man hier een jaar of wat aan gewerkt heeft, ergend diep in Texas waar niemand weet waar hij woont. In heel zijn leven zou McCarthy maar twee interviews gegeven hebben. Het tweede gebeurde onlangs bij de Conscience van de Yankees, Oprah Winfrey.

Omdat McCarthy niet de meest sociale mens ter wereld is, wilde een filmploeg weten waar hij woont en wat hij aan het doen was; Typisch tv, moeien.
Het liep op een sisser af.


'De weg' is wanhopig, gruwelijk, indrukwekkend, deprimerend, angstig, zwart.
Een meesterwerk.

Geen opmerkingen: