dinsdag, mei 22, 2007

de lijstjes



Mijn neefje kreeg als leesstaak Mario Puzo's 'The Godfather' voorgeschoteld. Samen met vier klasgenootjes moet hij binnenkort bewijzen dat hij én het boek gelezen én begrepen heeft. De vijf moeten samen in debat gaan om mekaar over de streep te helpen.
"normaal moet ik vandaag 80 pagina's lezen maar dat zal voor morgen zijn. Morgen doe ik er dan vlug 30 bij en controleer mezelf door de fragmentjes op den eerste godfather te begrijpen. Zo ben ik mee." .... Lezen, een feest.

In mijnen tijd was het anders. Dan kregen we ondermeer Marnix Gijsen, Jos Vandeloo, Johan Daisne, Gerard Reve, Hugo Claus, Jan Wolters (kort amerikaans is smullen) en andere groten op ons bord. En we stonden er alleen voor. Voor al dat magisch realisme .. madonna's met builen ....
Nu heb je het internet en worden de boekverslagen en analyses bij tonnen uit de printer gescheten.

Ik heb net 2 pareltjes uit die naar mijn bescheiden mening bij de 'verplichte' lijstjes horen. De verfilming zal voor later zijn.

Geen opmerkingen: