dinsdag, juni 20, 2006

Hollanders

Ik voel me al een paar dagen lastig.
De Hollanders spelen niet het beste voetbal op het WK maar ze blijven winnen. Ik heb het hier moeilijk mee want wat gaat er gebeuren als ze echt goed beginnen sjotten? Er staat wel degelijk een ploeg. Geen sterspelers maar misschien wel de 2 beste flankspelers van het toernooi (van perie - robben) En een coach (een idool) die duidelijk maturiteit uitstraalt om de rust in de gelederen te houden. Bij de 2 gespeelde wedstrijden is het commentaar ook veel minder laaiend-lovend-overweldigend dan vorige jaren. Ze doen maw normaal. En dat zou wel es een wapen kunnen zijn. Niet te snel juichen. Niet te snel roepen dat ze wereldkampioen zijn. De grootste oorzaak die menig voetballiefhebber (mezelf incluis) tegen de hollanders kantte.
Nog een verschil met vorige europese en mondiale campagnes? Er wordt niet geruzied, journalisten moeten tevergeefs zoeken naar sappig nieuws. Het minste citaatje wordt direct uitvergroot. Dus Hollanders spelen goed met (momenteel) minder arrogantie (behalve Van de Sar - maar die hoort tot de vorige generatie). Ik ben dus lastig op mezelf. Wat moet ik hier van vinden? De loting voor de volgende wedstrijd valt zelfs goed (Portugal of Mexico?). Het geluk staat een beetje aan hun kant. De andere toppers (Brazilië, Italië, Frankrijk, Engeland, ..) spelen zwak. Behalve Argentinië.
Ik vind zelf de wuppie campagne en het wuppielied van Albert Hein een redelijk geniale marketingstunt.
En dan die supporters. Eerste wedstrijd in Dresden. Toch niet echt bij de deur. Het stadion kleurde weer oranje.
Amatant. Heel amatant. Want ik vrees weer dat Holland ver komt. Heel ver. Misschien tegen Argentinië in een finale? En voor wie moet ik dan stemmen?




Geen opmerkingen: